استاد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران
چکیده: (4056 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت ارزیابی در راستای اطمینان از کیفیت عملکرد و خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی و درمانی، این مطالعه با هدف تعیین نحوه عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی شبکه بهداشت جنوب تهران انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی– تحلیلی و مقطعی بر روی 360 نفر از مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شبکه بهداشت جنوب تهران انجام شد. از بین 31 مرکز بهداشتی و درمانی، تعداد 15 مرکز به شیوه نمونه گیری تخصیص متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ارزیابی مراقبت اولیه بود که شامل 2 بخش سؤالات دموگرافیک و سؤالات مربوط به شاخصهای ارزیابی مراکز بهداشتی درمانی بود. دادهها وارد نرم افزار آماری SPSS 22 شد و آزمونهای آماری تحلیلی t و آنوا جهت تحلیل داده مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: عملکرد کلیه مراکز بهداشتی درمانی مورد مطالعه کمتر از میانگین (1/56) بود و بیشترین میانگین امتیاز مربوط به تداوم مراقبت (2/64) و کمترین میانگین امتیاز (0/81) مربوط به شاخص جامعیت مراقبت بود. همچنین بین سن، میزان تحصیلات، تعداد مراجعه و علت مراجعه افراد مراجعه کننده با بعضی از شاخصهای ارزیابی مراکز بهداشتی درمانی مورد مطالعه ارتباط معنیداری مشاهده شد.
نتیجه گیری: تمامی مراکز مورد مطالعه نیاز به بهبود عملکرد دارند که میتوان از طریق مداخله و یا بازبینی و اصلاح فعالیتها، اهداف، خط مشیها و عملکرد مدیران اقدامات اصلاحی را انجام داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/2 | انتشار: 1397/12/27