Alipoor F, Shahvari Z. Marginalization of Professionalism in Clinical Settings; A qualitative study at Tehran University of Medical Sciences. Manage Strat Health Syst 2020; 4 (4) :313-327
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-273-fa.html
علیپور فاطمه، شاهواری زهرا. به حاشیه رانده شدن پروفشنالیسم در محیطهای بالینی؛ یک مطالعه کیفی در دانشگاه علوم پزشکی تهران. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1398; 4 (4) :313-327
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-273-fa.html
استادیار، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، گچساران، ایران ، shahvarizahra@gmail.com
چکیده: (1870 مشاهده)
زمینه و هدف: چالشهای سطوح مدیریتی گاه پایبندی افراد به رعایت رفتار حرفهای در محیطهای بالینی را سست میکند. این مطالعه به بررسی مشکلات سطوح مدیریتی در محیطهای بالینی از دیدگاه پرسنل شاغل، اساتید هیأت علمی و فراگیران پزشکی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران میپردازد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است که در 2 بخش کشف دیدگاه پرسنل و کشف دیدگاه پزشکان انجام شد. 8 جلسه بحث گروهی متمرکز با 85 نفر از کادر هیأت علمی، دستیاران و انترنها و 14 بحث گروهی متمرکز با حضور 165 نفر از پرسنل انجام شد. نحوه انتخاب شرکت کنندگان نمونه گیری در دسترس بود. دادهها به روش تحلیل محتوا آنالیز شد.
یافتهها: در مجموع تعداد 22 بحث گروهی متمرکز با حضور 250 نفر انجام شد. سن شرکتکنندگان بین 24 تا 65 سال بود. تحصیلات شرکتکنندگان از دیپلم تا فوقلیسانس برای پرسنل و از دانشجوی پزشکی تا فوقتخصص برای پزشکان متفاوت بود. مشکلات سطوح مدیریتی با تعداد 315 کد، 12 طبقه فرعی و 2 طبقه اصلی «موارد مربوط به مدیریت کلان» و «موارد مربوط به مدیریت بیمارستان» تبیین شد.
نتیجه گیری: مهیا کردن بستر مناسب برای اجرای قوانین رفتار حرفهای، انتخاب مدیران میانی بر اساس اقتدار آنان در اجرای رفتار حرفهای، اولویت قرار دادن رفتار حرفهای در سیاستگذاریها و ارتقاء رفتار سازمانی در سیستم اداری همپای ارتقای رفتار حرفهای در سیستم درمانی از جمله مواردی است که لازم است مدیران به آن توجه کنند. پیشنهاد میشود در انتخاب مدیران بیمارستانی به رفتار حرفهای مدیران و توانمندی آنان در رهبری پروفشنالیسم توجه ویژهای شود. همچنین در سیاستگذاریها به امکان رعایت رفتار حرفهای توجه نمود
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/6 | انتشار: 1398/12/25