Kabir M J, Heidari A, Khatirnamani Z, Kazemi S B, Honarvar M R, Badakhshan A, et al . Identification and Ranking of the Reasons for not Referring Patients from Level 1 to Level 2 through Electronic Referral System of Golestan Province in 2019. Manage Strat Health Syst 2021; 5 (4) :270-279
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-356-fa.html
کبیر محمدجواد، حیدری علیرضا، خطیرنامنی زهرا، کاظمی سکینه بیگم، هنرور محمدرضا، بدخشان عباس، و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران.. شناسایی و رتبهبندی علل عدم مراجعه بیماران از سطح یک به سطح دو در نظام ارجاع الکترونیک استان گلستان در سال 1398. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1399; 5 (4) :270-279
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-356-fa.html
استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان، گرگان، ایران ، alirezaheidari7@gmail.com
چکیده: (1732 مشاهده)
زمینه و هدف: بخش دولتی نظام مراقبت سلامت، ایجاد عدالت و امکان دسترسی افراد نیازمند به خدمات تخصصیتر را از طریق نظام ارجاع میسر میسازد. اگر چالشهای نظام ارجاع به موقع شناسایی و مورد مداخله متناسب قرار نگیرد، این سیستم مطمئناً کارایی و اثربخشی لازم را نخواهد داشت. این مطالعه با هدف شناسایی و رتبه بندی دلایل عدم مراجعه بیماران سرپایی سطح یک به سطح دو در نظام ارجاع الکترونیک استان گلستان در سال 1398 انجام شد.
روش پژوهش: نوع مطالعه توصیفی به روش مقطعی بود. 431 بیمار سرپایی از بیمارستانهای پایلوت نظام ارجاع الکترونیک در استان گلستان که علیرغم نوبتگیری توسط سیستم، به متخصص تعیین شده در سطح دو مراجعه نکردند، با روش نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب و از طریق اطلاعات ثبت شده در سیستم و با روش نمونه گیری سیتماتیک وارد مطالعه شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه، جمعآوری و با روشهای آمار توصیفی و آزمون فریدمن در نرم افزار 23SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: مهمترین دلایل عدم مراجعه بیماران از سطح یک به سطح دو در نظام ارجاع الکترونیک، به ترتیب داشتن یک پزشک معتمد و آشنا، عدم امکان پرداخت هزینه ویزیت متخصص و بالا بودن هزینههای ایاب و ذهاب از منزل تا پزشک متخصص تعیینشده، جنسیت پزشک متخصص و عدم راهنمایی لازم در مورد ارجاع به پزشک متخصص توسط مرکز ارجاعدهنده بود. رتبه دلایل عدم مراجعه مطرح شده توسط بیماران با یکدیگر متفاوت بود (0/001 > p).
نتیجهگیری: افزایش اعتماد مردم به پزشکان متخصص شاغل در نظام ارجاع الکترونیک و رایگان نمودن خدمات تخصصی برای بیماران بیبضاعت میتواند منجر به بهبود وضعیت موجود گردد. افزایش آگاهی بیماران جهت استفاده از خدمات تخصصی سطح دو از طریق رسانههای عمومی میتواند به بهرهمندی بیماران از این خدمات کمک نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/7/3 | انتشار: 1399/12/27