Askari R, Sheikhy-Chaman M, Entezarian Ardekani S, Miankoohi E. Career Destiny of Healthcare Management Field from the Perspective of Yazd Shahid Sadoughi University of Medical Sciences Graduates. Manage Strat Health Syst 2021; 5 (4) :295-305
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-367-fa.html
عسکری روح اله، شیخی چمان محمدرضا، انتظاریان اردکانی سمانه، میانکوهی الهام. سرنوشت شغلی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از دیدگاه دانشآموختگان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1399; 5 (4) :295-305
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-367-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، miankoohi.e@gmail.com
چکیده: (2469 مشاهده)
زمینه و هدف: شناسایی وضعیت فعلی اشتغال، اطلاعات مفیدی برای سیاستگذاران و تصمیمگیران نظام آموزشی کشور به منظور انجام برنامهریزی در زمینه تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو و شرایط استخدام و اشتغال فارغالتحصیلان رشتههای مختلف فراهم میکند. این مطالعه با هدف بررسی سرنوشت شغلی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از دیدگاه دانشآموختگان انجام پذیرفته است.
روش پژوهش: مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر از نوع مقطعی بوده و در نیمه دوم سال 1397 بر روی 108 نفر از دانشآموختگان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفت. مشارکتگنندگان از طریق سرشماری وارد تحقیق شدند و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد سرنوشت شغلی بود. تجزیه و تحلیلهای آماری در محیط نرمافزار SPSS 16 با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار تحلیلی (آزمونهای تیمستقل، آنالیز واریانس و همبستگی پیرسون) انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره سرنوشت شغلی در مطالعه حاضر 0/65 ± 3/04 بود که از میان ابعاد آن، بالاترین و پایینترین میانگین نمره به ترتیب مربوط به بعدهای توانمندیهای تخصصی و حرفهای خود (0/65 ± 3/69) و ایجاد تمهیدات لازم برای اشتغال توسط دانشگاه (0/63 ± 2/59) بود. همچنین ارتباط آماری معنیداری میان بعد توانمندیهای تخصصی و حرفهای با متغیر وضعیت تاهل (0/046 = p)، ابعاد ایجاد تمهیدات لازم برای اشتغال توسط دانشگاه (0/031 = p)، تناسب برنامه درسی و آموزش اساتید با اشتغال (0/047 = p) و نقش فضای دانشگاه و پرورش مهارتهای کارآفرینی (0/034 = p) با متغیر سن و در نهایت بعد تناسب برنامه درسی و آموزش اساتید با اشتغال با معدل فارغالتحصیلی دانشآموختگان (0/029 = p) مشاهده شد.
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود زمینه اشتغال دانشآموختگان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در سطوح مختلف نظام سلامت فراهم شود. اهداف آموزشی، محتوای برنامه درسی و دورههای کارآموزی و کارورزی رشته با بازنگری مجدد، مبتنی بر نیازمندیهای بازار کار کشور تغییر داده شوند و نهایتاً مراکز آموزشی نقش پررنگتری در زمینه معرفی قابلیتهای دانشآموختگان خود به بازار کار حوزه سلامت ایفا کنند.
واژههای کلیدی: سرنوشت شغلی، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشآموختگان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/7/21 | انتشار: 1399/12/27