دوره 7، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 321-306 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 162300427


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Koocheh Baghi S A, Rahmaty M, Kia Kojouri D. Organizational Insentience in the Red Crescent Population: Model Development with a Mixed Methods Approach. Manage Strat Health Syst 2023; 7 (4) :306-321
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-577-fa.html
صالحی کوچه‌باغی سید علی، رحمتی مریم، کیاکجوری داود. بی‌حسی سازمانی در جمعیت هلال‌احمر: توسعه مدل با رویکرد آمیخته. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1401; 7 (4) :306-321

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-577-fa.html


استادیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران ، rahmaty.maryam61@gmail.com
چکیده:   (567 مشاهده)
زمینه: با توجه به اهداف عالیه سازمانی، یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان­ها، برانگیختن کارکنان به‌عنوان سرمایه­های راهبردی سازمان می‌باشد. پدیده بی­حسی سازمانی یکی از اصلی­ترین چالش­ها در سال­های اخیر بوده­ است و ناظر به وضعیتی است که در آن کارمندان سازمان نسبت به محیط سازمانی خود بی­انگیزه شده­اند. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف توسعه مقیاس بی‌حسی سازمانی در جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران انجام‌شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به‌صورت ترکیبی در سال ۱۴۰۰ انجام شد. بخش کیفی پژوهش با استفاده از رویکرد داده بنیاد با ۲۱ نفر از خبرگان انتخاب‌شده از طریق نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد؛ و بخش کمی با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS۳ صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی، کلیه مدیران سازمان هلال‌احمر شهر تهران به تعداد ۱۱۰ نفر بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی و بر اساس فرمول کوکران، ۸۵ مورد می‌باشد که جهت اطمینان بیشتر و کاهش خطای نمونه‌گیری ۹۰ نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بی­حسی سازمانی برآمده از مدل تحقیق، شامل ۳۴ گویه در قالب طیف ۵ گانه لیکرت استفاده گردید. سنجش پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و سنجش روایی به روش روایی سازه انجام شد که بر اساس نتایج، هر دو، مورد تأیید قرار گرفتند.
یافته‌ها: در بخش کیفی پس از ۳ مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل پژوهش شامل ۶ مقوله اصلی (مقوله محوری، شرایط علّی، شرایط مداخله‌گر، شرایط زمینه‌ای، راهبردها و پیامدهای بی‌حسی سازمانی) و ۲۹ مقوله فرعی ارائه گردید. نتایج بخش کمی نشان داد که شرایط علّی با مقدار معنی‌داری (۰/۰۰۱) و ضریب مسیر (۰/۷۲۵) بر مقوله محوری و شرایط مداخله­گر با مقدار معنی‌داری (۰/۰۰۳) و ضریب مسیر (۰/۲۲۱)، شرایط زمینه‌ای با مقدار معنی‌داری (۰/۰۰۲) و ضریب مسیر (۰/۴۱۰) و مقوله محوری با مقدار معنی‌داری (۰/۰۲۳) و ضریب مسیر (۰/۳۳۴) بر راهبردها تأثیر مثبت و معنی‌داری داشتند. همچنین راهبردها با مقدار معنی‌داری (۰/۰۰۱) و ضریب مسیر (۰/۳۴۷) بر پیامدهای فردی و سازمانی بی‌حسی در جمعیت هلال احمر تهران تأثیر مثبت و معنی‌داری می‌گذارند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد مدل ارائه‌شده در این پژوهش، مدل مناسبی جهت شناخت و آگاهی مدیران درزمینه ی مفاهیم و مقوله‌های تأثیرگذار بر بی‌حسی سازمانی می‌باشد؛ بنابراین به مدیران جمیعت هلال‌احمر پیشنهاد می‌شود از مدل ارائه‌شده در این پژوهش برای به حداقل رساندن پدیده بی‌حسی سازمانی و افزایش بهره‌وری کارکنان استفاده نمایند.

 
متن کامل [PDF 1069 kb]   (248 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (189 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/17 | انتشار: 1401/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb