دوره 8، شماره 1 - ( 1402 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 33-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 10968
Ethics code: IR.IAU.SEMNAN.REC.1399


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadi M, Jahan A, Najafi L, Shariat M A. Designing a Strategy Map for Healthcare Centers with Balanced Scorecard Approach. Manage Strat Health Syst 2023; 8 (1) :19-33
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-636-fa.html
هادی مهدی، جهان علی، نجفی لیلا، شریعت محمدعلی. طراحی نقشه استراتژی مراکز خدمات جامع سلامت با رویکرد کارت امتیازی متوازن. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1402; 8 (1) :19-33

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-636-fa.html


دانشیار، گروه مهندسی صنایع، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ، a.jahan@semnaniau.ic.ir
چکیده:   (180 مشاهده)
زمینه و هدف: به ‌علت سطح پیچیدگی سازمان‌های مراقبت سلامت، عوامل متعدد در زمینه ارتقاء خدمات سلامت نقش دارند، بنابراین نیازمند توسعه رویکردی سیستماتیک برای ارزیابی کارآیی و سیستم مدیریت آن‌ها می‌باشد. کارت امتیازی متوازن به‌عنوان یک نظام ارزیابی با بررسی رابطه علت و معلولی اهداف و ترسیم نقشه استراتژی می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد، لذا هدف از این تحقیق، تدوین نقشه استراتژی مراکز خدمات جامع سلامت با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود.
روش پژوهش: پژوهش کیفی و کاربردی حاضر به روش آمیخته در سال ۱۳۹۹ انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان حوزه بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بودند که ۱۵ نفر از آن‌ها بر ‌اساس نمونه‌گیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند. ابتدا از طریق بررسی متون و مقالات مرتبط با ادبیات موضوع با جستجو کلی در پایگاه‌های الکترونیکی خارجی و داخلی، فهرستی از دیدگاه‌های کارت امتیازی متوازن و اهداف مرتبط با مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی، سپس به‌وسیله پرسشنامه محقق ساخته، با نظرخواهی از خبرگان به روش دلفی فازی در ۲ مرحله، دیدگاه‌ها و اهداف مرتبط با مراکز خدمات جامع سلامت مشخص گردید و با استفاده از روابط تکنیک فرآیند تحلیل شبکه‌ای بهبودیافته بر مبنای دیمتل، طی ۴ گام به‌وسیله نرم‌افزار Excel ۲۰۱۶ و ۲۰۱۴ Matlab روابط بین آن‌ها بررسی و درنهایت اثر‌گذاری اهداف و دیدگاه‌ها بر یکدیگر تعیین و نقشه استراتژی ترسیم شد.
یافته‌ها: در این پژوهش مسئولیت اجتماعی به‌عنوان دیدگاه جدید و دیدگاه‌های بیماران و جامعه، وضعیت مالی و بهبود عملکرد، رشد و توسعه و فرآیند‌های درون‌سازمانی جایگزین دیدگاه‌های اصلی کارت امتیازی متوازن گردیدند و با بررسی ارتباط بین آن‌ها، دیدگاه‌های رشد و توسعه، فرآیند‌های درون‌سازمانی و مسئولیت اجتماعی تأثیرگذار و سایر دیدگاه‌ها تأثیرپذیر شناخته شدند.
نتیجه‌گیری: با توجه به پیچیده بودن فعالیت‌های مراکز خدمات جامع سلامت، جایگزینی دیدگاه‌های متناسب با مراکز خدمات جامع سلامت با دیدگاه‌های اصلی ارائه‌شده توسط کاپلان و نورتون (۲۰۰۴) می‌تواند بهترین نتایج را برای رسیدن به اهداف و استراتژی به ‌دست آورند. همچنین بر اساس ارتباط علت معلولی دیدگاه‌ها، تقویت دیدگاه‌ها و اهداف تأثیرپذیر موجب خلق ارزش برای اهداف تأثیرگذار می‌شود. سرمایه‌گذاری بر روی دیدگاه‌ها و اهداف تأثیرگذار باعث توانمند‌سازی و ارتقاء و رشد و توسعه موازنه بین درآمدها و هزینه‌ها و استفاده بهینه از منابع باعث بهبود دیدگاه جامعه و بیماران و کیفیت خدمات که هدف اصلی مراکز خدمات جامع سلامت هست، خواهد شد.

متن کامل [PDF 1329 kb]   (159 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (48 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/29 | انتشار: 1402/3/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb