دوره 8، شماره 3 - ( 1402 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 308-293 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amrollahi Biuki N, Azhdari A, Safaei F, Shaker Ardakani M. Ranking Competencies of Managers with the Combined Method of Dimtel and Network Analysis (Case study: Public Hospitals of Yazd Province). Manage Strat Health Syst 2023; 8 (3) :293-308
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-697-fa.html
امراللهی بیوکی ناهید، اژدری علی، صفایی فرشته، شاکر اردکانی محمد. رتبه بندی شایستگی‌های مدیران با روش ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکه (مورد مطالعه: بیمارستان‌های دولتی استان یزد). راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1402; 8 (3) :293-308

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-697-fa.html


استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران ، amrolahi.n@ardakan.ac.ir
چکیده:   (314 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: موفقیت هر سازمانی بستگی به ‌تخصص و شایستگی نیروی انسانی و به‌ویژه مدیران آن دارد. شایستگی به‌عنوان دانش و مهارت لازم برای انجام شغل تعریف می‌شود. هدف از پژوهش حاضر رتبه بندی شایستگی‌های مدیران بر اساس مدل شایستگی دولیویز و هیگز (۲۰۰۵) بود که با استفاده از فنون تصمیم‌گیری چند معیاره (روش ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکه) در بیمارستان‌های دولتی استان یزد انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، استقرایی بوده و به‌روش کمی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ در بیمارستان‌های دولتی استان یزد انجام شد. در این پژوهش از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند معیاره که شامل روش ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکه بود، استفاده گردید. جامعه آماری جمعی از خبرگان منابع انسانی و مدیران ارشد بیمارستان‌های دولتی استان یزد در نظر گرفته شدند. نمونه‌گیری ابتدا به‌صورت قضاوتی و سپس به‌شیوه گلوله برفی و از طریق معرفی خبرگان و بر اساس امکان دسترسی به آن‌ها انجام‌گرفت و تعداد ۱۵ نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از استخراج داده ها از پرسش‌نامه‌های خبرگان و به‌منظور ارزیابی روابط موجود میان شاخص‌ها از روش دیمتل استفاده شد.
یافته‌ها: در پژوهش حاضر با توجه به‌نظر خبرگان، مدل شایستگی دولیویز و هیگز (۲۰۰۵) در نظر گرفته شد که شامل ۳ بعد مدیریتی، شخصی و فکری بود. بعد شایستگی مدیریتی شامل مولفه‌های موفقیت، توانمند سازی، توسعه، ارتباط گیرا و موثر، مدیریت منابع، بعد شایستگی فکری شامل مولفه‌های قضاوت و تحلیل انتقادی، چشم‌انداز و آینده‌نگری و دیدگاه‏های استراتژیک و بعد شایستگی شخصی شامل مولفه‌های خودآگاهی، تاب‏آوری احساسی، درک شهودی، حساسیت بین فردی، نفوذ، انگیزه و وجدان می‌باشند. بر اساس نتایج حاصل از سوپر ماتریس تحلیل شبکه‌ای، وزن‌های شایستگی به‌ترتیب اولویت عبارت بودند از شایستگی ‌مدیریتی، فکری و شخصی. در شایستگی مدیریتی، مولفه مدیریت منابع، در شایستگی شخصی، مولفه نفوذ و در شایستگی فکری، مولفه‌ آینده نگری و چشم انداز از اهمیت بیشتری برخوردار بودند.
نتیجه گیری: مدیران بیمارستان‌ها به‌منظور موفقیت هرچه بیشتر در دستیابی به‌اهداف و چشم انداز آینده باید در راستای تقویت شایستگی‌های خود تلاش کنند؛ زیرا بهبود شایستگی‌ مدیران، به آن‌ها در به‌کارگیری مؤثر منابع، پاسخگویی بهتر به مراجعان و دستیابی به اهداف، مطابق با استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی استان یزد یاری می‌رساند.

 
متن کامل [PDF 1401 kb]   (153 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (186 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/4/13 | انتشار: 1402/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb