Research code: 1544803867494341400162441734
Souri S, Ghaffari M, Shirazi H, Khodadad Hosseini S H. Validation of Brand Citizenship Behavior Development Model in Medical Tourism Employees. Manage Strat Health Syst 2023; 8 (3) :276-292
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-717-fa.html
صوری سارا، غفاری محمد، شیرازی حسین، خداداد حسینی سیدحمید. اعتبارسنجی مدل توسعه رفتار شهروندی برند در کارکنان گردشگری پزشکی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1402; 8 (3) :276-292
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-717-fa.html
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده: (336 مشاهده)
زمینه و هدف: صنعت گردشگری پزشکی به عنوان یک صنعت خدماتی نیازمند اتخاذ تدابیری از جمله برندسازی برای جذب و حفظ گردشگران میباشد. این مطالعه با هدف بهبود برندسازی در مراکز درمانی فعال در گردشگری پزشکی، از طریق آزمون مدل توسعه رفتار شهروندی برند کارکنان احصا شده از یک پژوهش کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع میدانی – پیمایشی است. برای انجام این پژوهش نمونهای ۳۸۴ نفری از کارکنان در تماس با بیمار، ۱۰ بیمارستان دارای بخش پذیرش بیماران بینالملل شهر تهران به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری گردید. پایایی پرسشنامه با شاخص آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، ارزیابی و روایی با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری با کمک با نرم افزار SPSS ۲۲ و Smart Pls ۳ انجام شد.
یافتهها: تمام فرضیههای پژوهش شامل تاثیر مقولههای علی در سه بعد سازمان، کارمند و گردشگر بر رفتار شهروندی برند، تاثیرپذیری برنامهریزی جامع بازاریابی و برندسازی از مقولههای مداخلهگر و بسترساز بهجز عدالت سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان، تاثیرگذاری رفتار شهروندی برند بر برنامهریزی جامع بازاریابی و برندسازی و در نهایت تاثیر رفتارشهروندی برند با میانجگری برنامهریزی جامع بازاریابی و برندسازی بر پیامدهای مربوط به گردشگر، سازمان، کارمند و فراسازمان تایید شد. همچنین ارزیابی قسمت ساختاری مدل و ارتباط بین سازه درونی و بیرونی، بیانگر برازش مطلوب مدل است.
نتیجه گیری: جلب حمایت کارکنان در جهت رفتارهای فرانقشی تقویتکننده هویت برند و بهرهمندی از نتایج مثبت سازمانی و فراسازمانی آن مستلزم توجه مدیران و مسئولین ذیربط به عوامل گوناگون سازمانی، مدیریتی، فردی و غیره میباشد. همچنین ایجاد برندی قدرتمند در مراکز درمانی نیازمند برنامهریزی جامع برای افزایش مشارکت کارکنان این مراکز میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/21 | انتشار: 1402/9/29