دوره 8، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 387-375 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 4123
Ethics code: IR.IAU.Semnan.REC.1396.7


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohagheghnejad M, Nasiripour A A, Zaboli R, Damghanian H. Management and Leadership Requirements in Hospital Service Supply Chain: A Mixed Method Study. Manage Strat Health Syst 2024; 8 (4) :375-387
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-744-fa.html
محقق نژاد موسی‌الرضا، نصیری پور امیر اشکان، زابلی روح اله، دامغانیان حسین. الزامات مدیریت و رهبری در زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی: یک مطالعه ترکیبی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1402; 8 (4) :375-387

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-744-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ، mohagheghnejad@hotmail.com
چکیده:   (93 مشاهده)
زمینه و هدف: زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی یکی از حوزه‌های جدید و بسیار پر چالش می‌باشد و نیاز است که مسئولین مربوطه دارای توانایی لازم باشند. چراکه مسلماً موفقیت در این زمینه٬ به خصوصیات مدیران و چگونگی اعمال مدیریت و سبک رهبری آنان بستگی دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی الزامات مدیریت و رهبری در زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی انجام گرفت.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی دومرحله‌ای بوده‌است که طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ انجام شده‌است. در مرحله اول طی یک مطالعه کیفی، به‌صورت هدفمند با ۱۵ نفر از خبرگان در پست‌های مختلف مدیریتی مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شد. داده‌های این مرحله با استفاده از روش آنالیز چارچوب مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. سپس در مرحله بعد، موضوعات اولیه تعیین و به‌صورت پرسشنامه در اختیار ۸ نفر از خبرگان قرار گرفت. پس از دریافت پاسخ‌ها، میزان توافق آنان در موضوعات مختلف تحلیل گردید. برای ارزیابی توافق درباره موضوعات مختلف، روش دلفی، ضریب توافق کندال و مقایسه میانگین‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS ۲۱ مورداستفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: مشارکت‌کنندگان موضوعات اصلی مثل تحول‌گرایی، توانایی برنامه‌ریزی، مدیریت بحران و خلاقیت را بیشتر موردنیاز می‌دانستند. همچنین در زیر موضوعاتی مثل تأثیرگذاری مدیران با میانگین (۰/۵۱± ۴/۶۲)، دوری از روزمرگی با میانگین (۰/۵۳± ۴/۵۰) و توجه به حوادث مختلف در زنجیره تأمین خدمات بیمارستانی با میانگین (۰/۵۳± ۴/۵۰) بیشترین میزان توافق وجود داشت. با توجه به اینکه ضریب هماهنگی کندال (w) در مرحله اول ۰/۵۳ و در مرحله دوم ۰/۷۲و از نظر آماری نیز معنی‌دار بوده، نشان دهنده‌ی وجود اتفاق نظر قوی بین اعضای خبرگان می‌باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، ضرورت دارد توجه جدی به تغییر سبک مدیریت اتفاق افتاده و در زنجیره تامین خدمات بیمارستانی نگاه خاصی به احتمال بروز یا تاثیرحوادث ناگهانی نیز وجود داشته باشد. همچنین اقدامات روزمره و بدون بازده حذف شده و از خلاقیت مدیران و کارکنان در بهبود این زنجیره استفاده گردد. رهبران تحول گرا با تشکیل تیمهای تخصصی و استفاده از توانمدیهای کارکنان سعی کنند با استفادهی صحیح از منابع مالی و زیر ساختهای مناسب از جمله فناوری اطلاعات، زنجیره تامین خدمات بیمارستانی را مدیریت نمایند.
 
متن کامل [PDF 925 kb]   (64 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (21 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/7 | انتشار: 1402/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb