دوره 9، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 121-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1402102
Ethics code: IR.UMA.REC.1402.102

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei G, Naghavi S A. Simulating the Effects of Internal Marketing on Patient Satisfaction Development in Hospitals of Ardabil Province, Iran. Manage Strat Health Syst 2024; 9 (2) :107-121
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-764-fa.html
زارعی قاسم، نقوی سیدعلی. شبیه ‌سازی تأثیر بازاریابی داخلی بر توسعه رضایت‌مندی بیماران در بیمارستان‌های استان اردبیل. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1403; 9 (2) :107-121

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-764-fa.html


استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، zareigz@gmail.com
چکیده:   (258 مشاهده)
زمینه‌ و هدف: امروزه بیمارستان­ ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به ­دنبال تدبیرهایی نوین برای توسعه رضایت­مندی بیماران می­باشند. برای رسیدن به این­ منظور بیمارستا­ن­ ها باید راهکارهایی جهت تقویت و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند؛ یکی از این راهکارها، بازاریابی داخلی است. این نوع بازاریابی ایجاب می­کند کلیه کارکنان بیمارستان در مواجهه با بیماران، رفتار و تفکر مشتری‌گرایی داشته باشند. در همین راستا، پژوهش حاضر باهدف اراﺋﻪ الگویی ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر بر بازاریابی داخلی، توسعه رضایت­مندی بیماران بیمارستان­ های استان اردبیل ‌را ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی کند، انجام گرفت.
روش پژوهش‌: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و کمی است که ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری آن ﺷﺎﻣﻞ 17 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن نظری (اساتید دانشگاه) و خبرگان تجربی (مدیران بیمارستان­ها) بودند. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪ­ﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮده و اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ بود. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ مضمون ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎیﯽ مضمون­ های اﺻﻠﯽ و ﻓﺮﻋﯽ بازاریابی داخلی در بیمارستان‌های استان اردبیل ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ در ﺑﺨﺶ کمی، عوامل مؤثر شناسایی‌شده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دلفی فازی اولویت ­بندی شد و درنهایت تأثیر بازاریابی داخلی بر توسعه رضایت­مندی بیماران ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش مدل‌سازی ﻋﺎﻣﻞﺑﻨﯿﺎن شبیه­ سازی شد. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در ﻓﺎز ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ ﻧﺮم­ اﻓﺰار MaxQDA 20  و در ﻓﺎز ﮐﻤﯽ ﺑﺎ ﻧﺮم­ اﻓﺰار­های Excel و AnyLogic 8.9 انجام شده است.
یافته‌ها: براساس نتایج پژوهش 35 کد اولیه، 12 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی (سازمانی، شغلی و فردی) شناسایی شد که عامل سازمانی به­ عنوان تأثیرگذارترین عامل شناخته شد و همچنین نتایج نشان داد در پایان دوره شبیه­ سازی، آتیه توسعه رضایت­مندی بیماران بیمارستان­ های استان اردبیل، 70 درصد ﺷﺪه اﺳﺖ.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج پژوهش حاضر، مطلوب است تا مدیران بیمارستان­ ها توجه ویژه­ای روی عوامل مؤثر شناسایی‌شده بر بازاریابی داخلی، به­ ویژه عامل سازمانی که نقش بسزایی در توسعه رضایتمندی بیماران دارند، داشته باشند.
متن کامل [PDF 1867 kb]   (120 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (64 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/9 | انتشار: 1403/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb