دوره 9، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 172-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 972366


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghayurdoost F, Nemati Mansour S, Zolfaghari Firouzsalari N, Gilani N, Mosaferi M. Investigating and Evaluating the Requirement for Development of Universities and Research-Educational Centers of Environmental Health in Iran. Manage Strat Health Syst 2024; 9 (2) :161-172
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-767-fa.html
غیوردوست فرهاد، نعمتی منصور سپیده، ذوالفقاری فیروزسالاری نسیم، گیلانی ندا، مسافری محمد. بررسی و تحلیل نیاز به توسعه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی بهداشت محیط در ایران. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1403; 9 (2) :161-172

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-767-fa.html


استاد، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، تبریز، ایران ، mmosaferi@yahoo.com
چکیده:   (137 مشاهده)
زمینه و هدف: آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در حوزه دانش سلامت محیط‌زیست اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا این رشته به تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد می‌پردازد و کیفیت وکمیت نیروی انسانی مورد نیاز برای سلامت محیط را تأمین می‌کند. با توجه به ارتباط نزدیک بهداشت­ محیط با سلامت جامعه، تربیت نیروهای متخصص در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه به بررسی مراکز آموزشی­ و پژوهشی در رشته­ بهداشت­ محیط از نظر وجود نیروهای متخصص و توسعه آن پرداخته‌است.
روش پژوهش: این تحقیق به‌صورت توصیفی- مقطعی در سال 99-1398 انجام شده است. ابتدا توصیفی از مناطق ده‌گانه آمایش آموزش عالی ارائه شده و اطلاعات مربوط به شاخص‌هایی مانند وجود دانشکده بهداشت، تعداد اساتید مرتبط و مراکز تحقیقاتی بررسی گردیده است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 22 تجزیه‌ و تحلیل شده‌اند و در قالب جداول و شکل ارائه گردیده است.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد نسبت اعضای هیئت‌علمی به جمعیت در مناطق مختلف یکسان نیست. در منطقه 8، این نسبت بسیار بیشتر از میانگین کشوری (4/5 نفر به ازای هریک میلیون نفر) و در مناطق 5 و 10 کمتر بوده است. همچنین، تعداد مراکز تربیت دانشجویان بهداشت­ محیط در استان‌های شرقی به‌طور غیرمنتظره‌ای بالا بود. مراکز پژوهشی مرتبط با سلامت محیط‌زیست نیز به‌طور مساوی در مناطق مختلف وجود نداشتند و برخی استان‌ها فاقد مرکز تحقیقاتی بودند. منطقه 5 بالاترین تعداد افراد شاغل با مدرک بهداشت­ محیط را داشت، در حالی‌که منطقه 7 کمترین تعداد را نشان داد.
نتیجه‌گیری: یافتهها نشان داد توسعه آموزش باید براساس فاکتورهای مرتبط از جمله جمعیت باشد و امکانات و اولویت‌های بهداشت ­محیطی هریک از کلان مناطق، مبنای توسعه مراکز آموزشی- پژوهشی، پذیرش دانشجو، جذب هیئت علمی و نیروی متخصص در جهت بهره­وری هرچه بیشتر رشته مهندسی بهداشت­ محیط قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، پژوهش، توسعه، بهداشت محیط، ایران
متن کامل [PDF 969 kb]   (35 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (22 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/18 | انتشار: 1403/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb