دوره 9، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 133-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 14665
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1401.139


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S M, Raadabadi M, Bahariniya S, Dehghan Niri F. Investigating the Relationship between Communication Skills of Treatment Staff and Patient’s Safety Culture: A Cross-Sectional Study. Manage Strat Health Syst 2024; 9 (2) :122-133
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-769-fa.html
موسوی سیدمسعود، رعدآبادی مهدی، بهاری نیا سجاد، دهقان نیری فاطمه. رابطه بین مهارت‌های ارتباطی کادر درمان و فرهنگ ایمنی بیمار؛ یک مطالعه مقطعی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1403; 9 (2) :122-133

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-769-fa.html


کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، fatemeh.dehqan.n@gmail.com
چکیده:   (184 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر برافزایش رضایتمندی بیماران و ارتقاء نتایج بهداشتی و درمانی برقراری ارتباط مناسب بین پزشک و پرستار با بیمار هست. مطالعه حاضر باهدف تعیین رابطه بین مهارت‌های ارتباطی کادر درمان و فرهنگ ایمنی بیمار انجام شد.
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی بود که در میان 277 نفر از کادر درمان شاغل شامل پرستاران، بهیاران، پزشکان استخدامی- تمام‌وقت جغرافیایی و تکنسین‌های بیهوشی و اتاق عمل در بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1401 به‌صورت تصادفی-طبقه‌ای انجام شد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه استاندارد فرهنگ ایمنی ساخته‌شده توسط آژانس کیفیت و تحقیقات مراقبت سلامت و مهارت‌های ارتباطی بارتون جی بود. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 25 و آزمون‌های من ویتنی، کروسکال والیس و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار کلی فرهنگ ایمنی بیمار 0/23 ± 3/04 به دست آمد که نشان‌دهنده وضعیت متوسط فرهنگ ایمنی در بیمارستان موردمطالعه است و میانگین کلی مهارت‌های ارتباطی در بین کادر درمانی 0/40 ± 3/36 بود که سطح نسبتاً قوی از این مهارت را گزارش می‌کند. نتایج رگرسیون خطی نشان داد 2 مؤلفه مهارت‌های ارتباطی (شنود و بازخورد) اثر مثبت و معنیداری بر بهبود فرهنگ ایمنی بیمار دارند به‌طوری‌که قادرند 33 درصد از واریانس تغییرات فرهنگ ایمنی بیمار را تبیین کنند.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش مهارت‌های ارتباطی کادر درمانی تأثیر معنی‌داری بر فرهنگ ایمنی بیمار دارد. بنابراین، جهت بهبود فرهنگ ایمنی بیمار در میان آنان باید به مهارت‌های ارتباطی توجه ویژه‌ای شود زیرا ارتباط مؤثر عنصری حیاتی در مراقبت کارآمد به شمار می‌آید و در نظام پزشکی تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت مراقبت دارد و به دنبال آن بر رضایتمندی بیماران تأثیرگذار بوده و آن را افزایش می‌دهد.
 
متن کامل [PDF 1234 kb]   (97 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (77 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/2/25 | انتشار: 1403/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb