مربی، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، زنجان، ایران
چکیده: (3066 مشاهده)
زمینه و هدف: پس از اجرای قانون ارتقاء بهرهوری پرستاران، بهدرستی مشخص نیست که این قانون تا چه حد بر میزان رضایت شغلی پرستاران مؤثر واقع شده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی رضایت شغلی پرستاران پس از اجرای قانون ارتقاء بهرهوری انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه تحلیلی بین 410 پرستار شاغل با استفاده از نمونهگیری آسان و در دسترس و بر اساس نسبت تعیین شده در هر یک از بیمارستانها اجرا شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه تنظیمشدهای در 2 بخش اطلاعات جمعیت شناختی و ابعاد رضایت شغلی بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و آمار توصیفی (میانگین و فراوانی) و آمار تحلیلی (رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج این مطالعه بیشتر پرستاران در بخش اورژانس فعالیت داشتند و نمره رضایت شغلی پرستاران با میانگین (12/74 ± 43/46) مورد ارزیابی قرارگرفت که بیشترین نمره با میانگین (18/50 ± 61/80) مربوط به عوامل ارتباطی و کمترین نمره با میانگین (7/18 ± 18/90) در ارتباط با سبک مدیریتی بود. در آنالیز رگرسیون خطی چندگانه، پیش بینی کنندههای مهم رضایت شغلی شامل سن، جنس و درآمد بود که از نظر آماری معنیدار بودند (0/00 = p).
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط بین کیفیت مراقبت و رضایت شغلی پرستاران، ارزشیابی سالیانه رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن به منظور افزایش رضایت و بقاء بیشتر نیروی انسانی، بهبود سبک مدیریتی سازمان و استانداردسازی حقوق و مزایا بهخصوص در افراد دارای سابقه کار زیاد در این حرفه تأکید می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/2/26 | انتشار: 1396/3/30