Naderi A, Mirsepassi N, Tabibi S J. Designing the model of organizational civilization in the health system (case study: Amirkabir Arak Hospital). Manage Strat Health Syst 2025; 9 (4) :284-303
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-786-fa.html
نادری علی، میرسپاسی ناصر، طبیبی سید جمال. طراحی الگوی تمدن سازمانی در نظام سلامت (موردمطالعه: بیمارستان امیرکبیر اراک). راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1403; 9 (4) :284-303
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-786-fa.html
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، n.mirsepassi@srbiau.ac.ir
چکیده: (63 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، نظام سلامت با چالشها و مسائل متعددی روبهرو است که برای غلبه بر این شرایط، بهرهگیری از مبانی تمدن سازمانی میتواند راهگشا باشد. تمدن سازمانی دربرگیرنده فرهنگهایی است که زمینه الزام برای تربیت نیروی انسانی منظم و هدفمند را برای بهبود خدمترسانی و کسب منافع برد- برد مهیا میکنند. با وجود اهمیت زیاد، هنوز شناخت کاملی از ابعاد مختلف مفهوم تمدن سازمانی در نظام سلامت وجود ندارد. ازاینرو، هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی تمدن سازمانی در نظام سلامت است.
روش پژوهش: این تحقیق ازنظر هدف بنیادی بوده و در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار میگیرد. بهمنظور طراحی مدل تحقیق از روش تئوری داده بنیاد استفاده گردید و این پژوهش در دو مرحله کیفی با روش تئوری داده بنیاد و مرحله کمی با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجامگرفت. در مرحله کیفی، با خبرگان در نظام سلامت که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه عمیق به عمل آمد. مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و بعد از انجام ۱۴ مصاحبه، انجام مصاحبهها متوقف شد. همچنین، مدل طراحیشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS ۴ اعتبارسنجی گردید. همچنین در مرحله کمی، جامعه آماری شامل ۱۳۶ نفر از مدیران و خبرگان بیمارستان امیرکبیر اراک بودند که با پرسشنامه از آنها نظرخواهی شد. ضمناً، حجم نمونه محاسبهشده با روش کوکران ۱۰۱ نفر و روش نمونهگیری نیز از نوع تصادفی ساده بود.
یافتهها: مدل پارادایمی با ۶ دسته متغیر عوامل علی، پدیده محوری، راهبردها، عوامل مداخلهگر، عوامل زمینهای و پیامدها طراحی شد. همچنین، برای متغیر تمدن سازمانی ۵ مقوله اصلی و ۱۵ مقوله فرعی و همچنین ۴ دسته راهبرد شناسایی شد که براین اساس مدل تحقیق ایجاد گردید. مقولههای اصلی شناساییشده برای پدیده محوری (تمدن سازمانی) شامل فضیلتمحوری، ارزشمحوری، عقلانیتمحوری، آرمانمحوری و ذینفعمحوری میباشد. همچنین، یافتههای برازش با مدلسازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که ساختار و متغیرهای مدل مورد تائید است. ضمناً، مقادیر ضریب تعیین برای متغیر پدیده محوری ۰/۶۸۱، راهبردها ۰/۷۱۰ و برای متغیر پیامدها ۰/۷۲۹ محاسبه شد که مقادیری مناسب است و نشان میدهد متغیرهای مدل بهدرستی شناساییشدهاند.
نتیجهگیری: پدیده تمدن سازمانی میتواند مفهومی کاربردی و کارآمد در نظام سلامت باشد که موجبات جهتدهی هرچه بیشتر این بخش به سمت مسائل انسانی، ارزشی و اخلاقی و ایجاد نتایج ارزشمندی ازجمله بهبود کارآیی و اثربخشی در بخش سلامت و تأمین منافع و رضایت ذینفعان و جامعه را محقق کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/14 | انتشار: 1403/12/25