دوره 9، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 211-202 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUBAM.REC.1403.006


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarian Bafghi M J, Shafa S, Baghdervazeh S, khosravi S, Pourhamidi R. Investigating the Impact of the Hospital Information System on the Performance of Management Units at Pasteur Hospital in Bam from the Perspective of Managers. Manage Strat Health Syst 2024; 9 (3) :202-211
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-790-fa.html
اکبریان بافقی محمدجواد، شفا شقایق، باغدروازه سعیده، خسروی سجاد، پور حمیدی راشد. بررسی تأثیر سیستم اطلاعات بیمارستانی بر عملکرد واحدهای مدیریتی بیمارستان پاستور بم از دیدگاه مدیران. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1403; 9 (3) :202-211

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-790-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان، کرمان، ایران ، shaghyeghshafa@gmail.com
چکیده:   (153 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: سیستم اطلاعات بیمارستان یک سیستم جامع مدیریت اطلاعات در بیمارستان‌هاست که در کیفیت تصمیمات مدیران نقش به‌سزایی دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سیستم اطلاعات بیمارستانی بر عملکرد واحدهای مدیریتی بیمارستان پاستور بم از دیدگاه مدیران در سال ۱۴۰۲ انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی به شیوه توصیفی و به‌صورت مقطعی در سال ۱۴۰۲ انجام شد که عملکرد واحدهای مدیریتی در سه شاخص بالینی، منابع انسانی و مالی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه‌ی پژوهش، شامل تمامی مدیران بیمارستان پاستور بم در سه سطح عالی، میانی و عملیاتی بودند که به روش سرشماری (۳۸ نفر) وارد مطالعه شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه‌ای استاندارد جمع‌آوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 27  و آزمون‌های تی مستقل و آنالیز واریانس استفاده گردید.
یافته‌ها: مدیران مشارکت‌کننده ۷۶/۳۰درصد زن و ۲۳/۷۰درصد مرد بودند که ۷۳/۷۰درصد آنان دارای مدرک کارشناسی و عمدتاً در رده‌های مدیران عملیاتی و میانی مشغول به کار بودند. از نظر مدیران، سیستم اطلاعاتی بیمارستان بیشترین تأثیر را بر روی عملکرد مدیران در شاخص‌های مرتبط با روند فعالیت‌های درمانی (۵/۳۵ ± ۲۸/۶۰)، هزینه (۳/۶۰ ± ۵۰/۰۰)، بهره‌وری و آموزش ( ۱۲/۸۱± ۳۲/۳۵) داشته و کمترین تأثیر را بر شاخص‌های تبادل اطلاعات (  ۴/۶۷± ۲۵/۵۰)، درآمد (۰/۵۷ ± ۳۲/۳۳) و حقوق و دستمزد (۵/۰۰ ± ۱۰/۵۰) اعمال می‌کند. همچنین، در این پژوهش مؤلفه‌های بالینی، مالی و منابع انسانی به تفکیک جنسیت، سطح تحصیلات و سطوح مدیریتی موردبررسی قرار گرفت که نتایج آزمون تی مستقل نشان داد، تنها در مؤلفه بالینی به تفکیک جنسیت، اختلاف معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۴ = p).
نتیجه‌گیری: برای بهبود اثرگذاری سیستم اطلاعات بیمارستانی بر عملکرد مدیران، ضروری است که ابتدا نیازسنجی جامع از تمامی واحدهای مدیریتی انجام شود. این نیازسنجی باید به شناسایی وظایف ضروری و نیازهای خاص هر واحد پرداخته و براساس آن، ارتقاء سیستم اطلاعاتی بیمارستانی مطابق با این نیازها صورت گیرد. همچنین، توجه ویژه به ابعاد و شاخص‌هایی که تأثیر کمتری از این سیستم دریافت می‌کنند، می‌تواند به بهبود عملکرد کلی سیستم کمک کند و موجب ارتقاء اثربخشی آن در تمامی جنبه‌ها گردد.
 
متن کامل [PDF 835 kb]   (41 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (95 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/11 | انتشار: 1403/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb