دوره 10، شماره 2 - ( 1404 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 90-80 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khayatan M, Yadullahi Farsi J, Khajeh Hosaini S. Social Factors Influencing University Technology Transfer and Commercialization: A Review Study. Manage Strat Health Syst 2025; 10 (2) :80-90
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-849-fa.html
خیاطان مهدی، یدالهی فارسی جهانگیر، خواجه حسینی شایان. عوامل اجتماعی مؤثر بر انتقال و تجاری‌سازی فناوری دانشگاهی: یک مطالعه مروری. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1404; 10 (2) :80-90

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-849-fa.html


دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، shayan.hosaini@ut.ac.ir
چکیده:   (80 مشاهده)
هدف: انتقال و تجاری‌سازی فناوری دانشگاهی یکی از ارکان اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است، اما موفقیت آن تنها به ساختارهای سازمانی و اقتصادی محدود نمی‌شود. با وجود پژوهش‌های متعدد، نقش عوامل اجتماعی به صورت جامع تبیین نشده است. هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل ابعاد اجتماعی مؤثر بر این فرآیند با رویکردی مروری و ارائه تصویری یکپارچه از وضعیت موجود است.
منابع اطلاعات‌‌ و روش‌های انتخابی برای مطالعه: این مطالعه به روش مروری غیرسیستماتیک و بر اساس دستورالعمل PRISMA انجام شد. جستجو در پایگاه‌های داده Scopus، Web of Science و  Google Scholar با کلیدواژه‌های مشخص و محدودیت زمانی پنج‌ساله برای مقالات انگلیسی و ده‌ساله برای مقالات فارسی صورت گرفت. از میان ۳۴۷ مقاله اولیه، پس از غربالگری چندمرحله‌ای (حذف موارد تکراری، بررسی عنوان، چکیده و متن کامل)، در نهایت ۲۲ مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب شد.
یافته‌ها: مرور مطالعات نشان می‌دهد که عوامل اجتماعی متعددی بر انتقال و تجاری‌سازی فناوری دانشگاهی تأثیرگذارند. اعتماد اجتماعی، به‌عنوان بستر اصلی برای شکل‌گیری همکاری پایدار میان دانشگاه و صنعت، نقشی اساسی ایفا می‌کند. فرهنگ و ساختار سازمانی دانشگاه‌ها نیز می‌توانند به‌عنوان تسهیل‌گر یا مانع در مسیر نوآوری عمل کنند. علاوه بر این، محیط نهادی و قابلیت‌های دفاتر انتقال فناوری در کاهش موانع و ایجاد پیوندهای اثربخش میان دانشگاه و صنعت اهمیت دارند. در نهایت، سیاست‌گذاری دانشگاهی به‌عنوان عامل جهت‌دهنده اصلی این فرایند شناخته می‌شود.
نتیجهگیری: تجاری‌سازی فناوری دانشگاهی صرفاً یک فرایند اقتصادی نیست، بلکه به هم‌افزایی عوامل اجتماعی، فرهنگی و نهادی نیاز دارد. موفقیت در این مسیر مستلزم اعتماد میان دانشگاه و صنعت، ساختارهای سازمانی منعطف و دفاتر انتقال فناوری توانمند است. در سطح سیاست‌گذاری نیز رویکردی یکپارچه و آینده‌نگر می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار اکوسیستم‌های نوآوری باشد.


 
متن کامل [PDF 1330 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/16 | انتشار: 1404/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb