Research code: 23929
Ethics code: IR.SUMS.NUMIMG.REC.1403.086

XML English Abstract Print


1- دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2- کارشناس مامایی و مراقب سلامت، مرکز بهداشت انقلاب، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3- استادیار، مرکز تحقیقات ارزیابی فناوری سلامت و انفورماتیک پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
4- استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، erfankh2001@yahoo.com
چکیده:   (16 مشاهده)
زمینه و هدف: تاب‌آوری خدمات مراقبت‌های بهداشتی اولیه در مدیریت پاندمی‌ها، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت مراکز بهداشتی داشته باشد. ازآنجاکه مراکز بهداشتی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های چندمنظوره، انعطاف‌پذیری بالا و هماهنگی مؤثر توانسته‌اند نقش حیاتی در کنترل بحران و کاهش فشار بر بیمارستان‌ها ایفا کنند، لذا مطالعه حاضر به شناسایی تجربیات موفق تاب‌آوری مراکز ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی اولیه پرداخته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی در سال 1403 انجام شد. حجم نمونه مورد مطالعه به صورت هدفمند از 16 نفر از مدیران ارشد، میانی، عملیاتی و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی و شبکه بهداشت شهر شیراز و مراکز بهداشتی شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز که تجربه فعالیت در پاندمی کووید-19 داشتند، انتخاب شدند. گردآوری داده از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. سپس داده‌ها بر اساس روش گرانیهام لودمن و با استفاده از نرم افزار 2020 MaxQDA  تحلیل شدند.
یافته‌ها: طبق نظرات مشارکت‌کنندگان، 6 تم اصلی در تجربیات موفق تاب‌آوری مراکز ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی اولیه شناسایی شد که شامل عوامل انسانی، فیزیکی و زیر ساختی، مدیریتی، اطلاع‌رسانی و مشارکت عمومی، تقویت زیرساخت مجازی و آموزش، برنامه ریزی و سیاستگذاری است. از دیدگاه مشارکت کنندگان مهمترین عامل مربوط به تقویت زیرساخت مجازی و آموزش شناخته شده است.
نتیجه‌گیری: طبق نتایج حاصل از این پژوهش تجربیات موفق تاب‌آوری مراکز ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی اولیه در مدیریت پاندمی‌ها، نشان می‌دهد که مراکز بهداشتی با اتخاذ راهکارهای جامع و انعطاف‌پذیر همانند تقویت زیر ساخت‌های فیزیکی، عوامل مدیریتی و برنامه ریزی‌های منطقی و به موقع توانسته‌اند نقش مهمی در کنترل بیماری و حفظ استمرار خدمات ایفا کنند.
 
متن کامل [DOC 1030 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb