دوره 7، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 233-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 6115
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1398.112


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (345 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه توسعه کارآفرینی به‌عنوان موتور محرک پیشرفت اقتصادی، نیازمند داشتن روحیه‌ بالای کارآفرینی است. در دانشگاه‌ها، دانشجویان به‌عنوان بنیان‌های اصلی کارآفرینی به شمار می‌روند؛ بنابراین پژوهش حاضر به سنجش روحیه‌ کارآفرینی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پرداخته ‌است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعه‌ای مقطعی است که در سال ۱۳۹۹ انجام شد. ۲۳۵ نفر از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی براساس نمونه‌گیری سهمیه‌ای و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ استاندارد شده سنجش روحیه‌ی کارآفرینی بود. داده­ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی t مستقل، آنووا و رگرسیون از طریق نرم‌افزار SPSS ۲۱ تحلیل گردید.
یافته­ ها: نمره کل روحیه کارآفرینی با میانگین ۶۲/۵۰ درصد در حد خوب ارزیابی شد. از بین همه‌ی ابعاد، بعد توفیق طلبی با میانگین ۷۵/۵۰ درصد، بالاترین امتیاز و بعد استقلال‌طلبی با میانگین ۵۰/۵۰ درصد کمترین امتیاز را کسب نمود. بین نمره کل روحیه کارآفرینی و وضعیت تأهل (۰/۰۴۶ = p)، جنسیت (۰/۰۳۳ = p)، شغل پدر (۰/۰۲۰ = p) و شغل مادر (۰/۰۰۱ = p) تفاوت معنی‌دار وجود داشت. همچنین آزمون رگرسیون نشان داد جنس، سن و مادر شاغل از عوامل مؤثر در روحیه کارآفرینی دانشجویان می‌باشند (۰/۰۵ >p).
نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزی با تمرکز بر روی دانشجویان مرد و دانشجویان با سن بالاتر می‌تواند روحیه کارآفرینی را در دانشگاه تقویت نماید. همچنین با توجه به افزایش تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها، ارتقاء ویژگی‌های کارآفرینی و ایجاد انگیزه در آنان برای خوداشتغالی امری حیاتی است.

 
متن کامل [PDF 447 kb]   (346 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (156 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/4/18 | انتشار: 1401/9/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.