دوره 7، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 233-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 6115
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1398.112


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami M, Abbasi-Shavazi M, Ehrampoush M H, Dehghani A, Yousefianzadeh O. Measuring the Entrepreneurial Traits of Graduate Students: A Step towards a Third Generation University. Manage Strat Health Syst 2022; 7 (3) :221-233
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-562-fa.html
کرمی مهتاب، عباسی شوازی معصومه، احرامپوش محمد حسن، دهقانی آرزو، یوسفیان زاده امید. سنجش روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: گامی به‌سوی دانشگاه نسل سوم. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1401; 7 (3) :221-233

URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-562-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (266 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه توسعه کارآفرینی به‌عنوان موتور محرک پیشرفت اقتصادی، نیازمند داشتن روحیه‌ بالای کارآفرینی است. در دانشگاه‌ها، دانشجویان به‌عنوان بنیان‌های اصلی کارآفرینی به شمار می‌روند؛ بنابراین پژوهش حاضر به سنجش روحیه‌ کارآفرینی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پرداخته ‌است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعه‌ای مقطعی است که در سال ۱۳۹۹ انجام شد. ۲۳۵ نفر از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی براساس نمونه‌گیری سهمیه‌ای و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ استاندارد شده سنجش روحیه‌ی کارآفرینی بود. داده­ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی t مستقل، آنووا و رگرسیون از طریق نرم‌افزار SPSS ۲۱ تحلیل گردید.
یافته­ ها: نمره کل روحیه کارآفرینی با میانگین ۶۲/۵۰ درصد در حد خوب ارزیابی شد. از بین همه‌ی ابعاد، بعد توفیق طلبی با میانگین ۷۵/۵۰ درصد، بالاترین امتیاز و بعد استقلال‌طلبی با میانگین ۵۰/۵۰ درصد کمترین امتیاز را کسب نمود. بین نمره کل روحیه کارآفرینی و وضعیت تأهل (۰/۰۴۶ = p)، جنسیت (۰/۰۳۳ = p)، شغل پدر (۰/۰۲۰ = p) و شغل مادر (۰/۰۰۱ = p) تفاوت معنی‌دار وجود داشت. همچنین آزمون رگرسیون نشان داد جنس، سن و مادر شاغل از عوامل مؤثر در روحیه کارآفرینی دانشجویان می‌باشند (۰/۰۵ >p).
نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزی با تمرکز بر روی دانشجویان مرد و دانشجویان با سن بالاتر می‌تواند روحیه کارآفرینی را در دانشگاه تقویت نماید. همچنین با توجه به افزایش تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها، ارتقاء ویژگی‌های کارآفرینی و ایجاد انگیزه در آنان برای خوداشتغالی امری حیاتی است.

 
متن کامل [PDF 447 kb]   (220 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (114 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/4/18 | انتشار: 1401/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management Strategies in Health System

Designed & Developed by : Yektaweb