Research code: 1402102
Ethics code: IR.UMA.REC.1402.102
Zarei G, Naghavi S A. Simulating the Effects of Internal Marketing on Patient Satisfaction Development in Hospitals of Ardabil Province, Iran. Manage Strat Health Syst 2024; 9 (2) :107-121
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-764-fa.html
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، zareigz@gmail.com
چکیده: (242 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه بیمارستان ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به دنبال تدبیرهایی نوین برای توسعه رضایتمندی بیماران میباشند. برای رسیدن به این منظور بیمارستان ها باید راهکارهایی جهت تقویت و بسترهای لازم را برای آن فراهم نمایند؛ یکی از این راهکارها، بازاریابی داخلی است. این نوع بازاریابی ایجاب میکند کلیه کارکنان بیمارستان در مواجهه با بیماران، رفتار و تفکر مشتریگرایی داشته باشند. در همین راستا، پژوهش حاضر باهدف اراﺋﻪ الگویی ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر بر بازاریابی داخلی، توسعه رضایتمندی بیماران بیمارستان های استان اردبیل را ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی کند، انجام گرفت.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و کمی است که ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری آن ﺷﺎﻣﻞ 17 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن نظری (اساتید دانشگاه) و خبرگان تجربی (مدیران بیمارستانها) بودند. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮده و اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ بود. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ مضمون ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎیﯽ مضمون های اﺻﻠﯽ و ﻓﺮﻋﯽ بازاریابی داخلی در بیمارستانهای استان اردبیل ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ در ﺑﺨﺶ کمی، عوامل مؤثر شناساییشده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دلفی فازی اولویت بندی شد و درنهایت تأثیر بازاریابی داخلی بر توسعه رضایتمندی بیماران ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش مدلسازی ﻋﺎﻣﻞﺑﻨﯿﺎن شبیه سازی شد. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در ﻓﺎز ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰار MaxQDA 20 و در ﻓﺎز ﮐﻤﯽ ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰارهای Excel و AnyLogic 8.9 انجام شده است.
یافتهها: براساس نتایج پژوهش 35 کد اولیه، 12 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی (سازمانی، شغلی و فردی) شناسایی شد که عامل سازمانی به عنوان تأثیرگذارترین عامل شناخته شد و همچنین نتایج نشان داد در پایان دوره شبیه سازی، آتیه توسعه رضایتمندی بیماران بیمارستان های استان اردبیل، 70 درصد ﺷﺪه اﺳﺖ.
نتیجهگیری: باتوجه به نتایج پژوهش حاضر، مطلوب است تا مدیران بیمارستان ها توجه ویژهای روی عوامل مؤثر شناساییشده بر بازاریابی داخلی، به ویژه عامل سازمانی که نقش بسزایی در توسعه رضایتمندی بیماران دارند، داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/9 | انتشار: 1403/5/20