Montazeralfaraj R, Bahrami M A, Ghodosinejad J, Zareie Zargaz A. Identifying Improvement Opportunities in Emergency Department Processes Using Value-stream Mapping: A Case Study. Manage Strat Health Syst 2018; 2 (4) :305-314
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-151-fa.html
منتظرالفرج راضیه، بهرامی محمد امین، قدوسی نژاد جواد، زارعی زارگز علیرضا. شناسایی فرصتهای بهبود و ارتقاء فرآیندهای اورژانس با استفاده از نقشه برداری جریان ارزش: یک مطالعه موردی. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1396; 2 (4) :305-314
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-151-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران ، zargaz21@yahoo.com
چکیده: (3069 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف مطالعه حاضر، شناسایی فرصتهای بهبود و ارتقاء فرآیندهای اورژانس با استفاده از نقشه برداری جریان ارزش در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند بود.
روش پژوهش: این مطالعه یک پژوهش کیفی است که در سال 1396 انجام شد. دادههای مورد نیاز از طریق مشاهده و مصاحبه جمعآوری گردید. زمان سپری شده برای هر اقدام، از ثبت نام تا خروج از اورژانس اندازهگیری شد و در نقشه جریان ارزش ثبت گردید. سپس در جلسه بحث گروهی با حضور پرسنل بخش اورژانس، نقشه ترسیم و تحلیل شد و منابع اتلاف شناسایی گردید و با استفاده از ابزارهای تفکر ناب، نقشه آینده جریان ارزش توسط نرمافزار Edraw Max 6.7 طراحی گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که کل زمان حضور فرد در اورژانس به طور میانگین 209/6 دقیقه بود که 143/6 دقیقه آن (68/50 درصد) در انتظار برای دریافت خدمات، طی شده بود. بعد از شناسایی منابع اتلاف، ابزار مناسب برای رفع آن پیشنهاد گردید. برای کاهش زمان انتظار پذیرش بیماران و کاهش ازدحام از روش"5 چرا" استفاده و هماهنگی بیشتر با مرکز مدیریت اورژانس و فعالسازی سیستم سرریز (overflow) پیشنهاد گردید. برای کاهش زمان حضور فرد در اورژانس، روشهای "نظام آراستگی" و "مدیریت دیداری" پیشنهاد گردید.
نتیجه گیری: تفکر ناب یک رویکرد برای تحلیل فرآیندها و بهبود کارایی با تمرکز بر روی کارکنان صف است تا حداکثر ارزش را برای بیمار فراهم کند و سیر حرکت بیماران را بهبود بخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/18 | انتشار: 1396/12/27