استادیار، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
چکیده: (2910 مشاهده)
بازاریابی اجتماعی یا از زاویهای دیگر بازاریابی نوین به تولید محصولات و خدمات منطبق بر نیازها و خواستههای مشتری توجه دارد. بازاریابی اجتماعی، از اصول و فنون بازاریابی تجاری برای انتقال عقاید، نگرشها و رفتار با جامعه و بهعنوان یکی از مداخلات در ارتقای سلامت استفاده مینماید. آشنایی واسطهگران و فعالان حوزه سلامت با مفاهیم بازاریابی اجتماعی و کسب مهارت استفاده از آن، نتایج مطلوبی در جهت ارتقای سلامت جامعه و در راستای فعالیت آنها شامل شناسایی، همکاری و ایجاد ارتباط بین ذینفعان، تسهیل همکاریها، ایجاد محصولات دانشی مناسب و به اشتراک گذاری اطلاعات را به دنبال خواهد داشت. نقش واسطهگران دانش به عنوان یک مؤلفه انسانی نشان داده است که با افزایش ارتباطات انسانی احتمال تغییر رفتار در ترجمان دانش وجود دارد.
گسترش و پیشرفت دانش در تولید، شکلگیری و بهکارگیری آن است. برطرف کردن موانع موجود از قبیل "کمبود آگاهی، افزایش اطمینان، منابع و تعهد سیاسی" نیازمند پشتیبانی بسیاری از تصمیمها شامل دستورالعملهایی از قبیل افزایش میزان آگاهی، کاهش شکاف دانشی موجود و همچنین افزایش منابع است که وضوح شکاف بین تولید و بهرهبرداری از دانش پزشکی در شعار "دانش برای بهبود سلامت" دیده شده است. یکی از مهمترین بخشهای انتقال دانش، ترجمان (ترجمه) یافتههای پژوهشی به زبان مخاطبان و ذینفعان جهت بهرهبرداری بیشتر است. بنیاد کانادایی تحقیقات در خدمات سلامت با مطرح کردن موضوع "چهرههای انسانی در پدیده انتقال دانش" به نیروی انسانی واسط (واسطهگر دانش)، که میتواند پژوهشگر و یا استفادهکننده از دانش نباشد بلکه پل ارتباطی بین این 2 گروه و موجب تعامل بین آنها گردد، اشاره دارد. از اینرو به افرادی که نقش تسهیلکننده در امر ترجمان دانش را بر عهده دارند، واسطهگران دانش می گویند که این افراد میتوانند در فرایند ترجمان دانش، بازاریابی اجتماعی حوزه سلامت و تغییر رفتار مشتریان در استفاده از محصولات مستخرج از پژوهش نقش مؤثری داشته باشند.
در مطالعات سلامت محور به این نتیجه اشاره شده است که واسطهگران دانش جهت تسهیل فرایند ترجمان دانش باید 10 هدف مهم را در نظر بگیرند که شامل 1) شناسایی، همکاری و ایجاد ارتباط بین ذینفعان، 2) تسهیل همکاریها میان ذینفعان، 3) شناسایی و فراهم آوری اطلاعات مناسب، 4) گسترش مهارتهای تفسیر و تحلیل، 5) ایجاد محصولات دانشی مناسب، 6) هماهنگ کردن پروژههای تحقیقاتی، 7) پشتیبانی از ارتباطات و به اشتراک گذاری اطلاعات، 8) توسعه، نگهداری و تسهیل استفاده از شبکه، 9) تسهیل و ارزیابی تغییرات، 10) حمایت از نتایج مورد نظر ترجمان دانش، می باشد.
با توجه به معنای بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت، کاربرد فناوریها و اصول بازاریابی تجاری به منظور تجزیه و تحلیل، برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی برنامههای طراحیشده جهت اثرگذاری بر رفتار دلخواهانه و داوطلبانه فرد یا گروه هدف به منظور بهبود رفاه شخصی خود و جامعه، اثربخشی بازاریابی اجتماعی و تأثیرگذاری آن بر نگرشها و رفتارهای افراد در ترویج استفاده از خدمات سلامت، به تایید رسیده است پس واسطهگران دانش در حوزه سلامت باید با استفاده از سیستم دانش محوری، بازاریابی اجتماعی که موجب تغییر نگرش افراد از سمت نامطلوب به سمت مطلوب میگردد را در نظر داشته باشند تا به اهداف ترجمان دانش برسند.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/27 | انتشار: 1397/6/30