Zarei G, Ghorbani Ardahaei H. The Role of Hospital Service Quality and Informing System in Patients' Willingness to Pay with Mediation of Satisfaction. Manage Strat Health Syst 2020; 5 (2) :101-110
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-315-fa.html
زارعی قاسم، قربانی اردهایی حاجیه. نقش کیفیت خدمات و سیستم اطلاع رسانی بیمارستان در تمایل به پرداخت بیماران با میانجیگری رضایت. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1399; 5 (2) :101-110
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-315-fa.html
دانشیار ،گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، info@drgz.ir
چکیده: (1455 مشاهده)
زمینه و هدف: تمایل به پرداخت یکی از معیارهای اندازه گیری میزان علاقه مندی بیماران به تداوم رابطه با مراکز درمانی است. هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین تأثیر کیفیت خدمات و سیستم اطلاعرسانی در تمایل به پرداخت بیماران با نقش میانجی رضایت بیمار در بیماران مراجعهکننده به بیمارستان بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی بیماران مراجعهکننده به بیمارستان امام خمینی سراب در شهریور ماه 1398 بودند. نمونه گیری به روش تصادفی انجام شد و تعداد 390 پرسشنامه جهت تکمیل بین بیماران توزیع شد. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تائید روایی از نظر خبرگان و تحلیل عاملی تائیدی و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با روش حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت و برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS 20 و Smart PLS 3 استفاده شد.
یافتهها: از بین پرسشنامههای توزیع شده، 300 پرسشنامه کامل جمعآوری شد. بر اساس آمار توصیفی، میانگین نمرات کیفیت خدمات، سیستم اطلاعرسانی بیمارستان، رضایت بیمار و تمایل به پرداخت به ترتیب برابر با 2/98، 2/81، 3/44، و2/67 بود. نتایج بهدستآمده از تحلیل استنباطی نشان داد که کیفیت خدمات در رضایتمندی بیماران و تمایل به پرداخت تأثیر معنیداری دارد. همچنین سیستم اطلاعرسانی در رضایت بیماران و رضایت بیماران بر تمایل به پرداخت تأثیر معنیداری دارد. تأثیر سیستم اطلاعرسانی بر تمایل به پرداخت تائید نشد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه میتوان گفت که تغییر در کیفیت خدمات و سیستم اطلاعرسانی بیمارستان از طریق رضایت بیمار بر تمایل به پرداخت آنها تاثیرگذار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/31 | انتشار: 1399/6/30