Research code: 6115
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1398.112
Karami M, Abbasi-Shavazi M, Ehrampoush M H, Dehghani A, Yousefianzadeh O. Measuring the Entrepreneurial Traits of Graduate Students: A Step towards a Third Generation University. Manage Strat Health Syst 2022; 7 (3) :221-233
URL:
http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-562-fa.html
کرمی مهتاب، عباسی شوازی معصومه، احرامپوش محمد حسن، دهقانی آرزو، یوسفیان زاده امید. سنجش روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: گامی بهسوی دانشگاه نسل سوم. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. 1401; 7 (3) :221-233
URL: http://mshsj.ssu.ac.ir/article-1-562-fa.html
دانشیار، گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
متن کامل [PDF 447 kb]
(718 دریافت)
|
چکیده (HTML) (503 مشاهده)
متن کامل: (264 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه توسعه کارآفرینی بهعنوان موتور محرک پیشرفت اقتصادی، نیازمند داشتن روحیه بالای کارآفرینی است. در دانشگاهها، دانشجویان بهعنوان بنیانهای اصلی کارآفرینی به شمار میروند؛ بنابراین پژوهش حاضر به سنجش روحیه کارآفرینی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پرداخته است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، مطالعهای مقطعی است که در سال 1399 انجام شد. 235 نفر از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی براساس نمونهگیری سهمیهای و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد شده سنجش روحیهی کارآفرینی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی t مستقل، آنووا و رگرسیون از طریق نرمافزار SPSS 21 تحلیل گردید.
یافتهها: نمره کل روحیه کارآفرینی با میانگین 62/50 درصد در حد خوب ارزیابی شد. از بین همهی ابعاد، بعد توفیق طلبی با میانگین 75/50درصد، بالاترین امتیاز و بعد استقلالطلبی با میانگین 50/50 درصد کمترین امتیاز را کسب نمود. بین نمره کل روحیه کارآفرینی و وضعیت تأهل (0/046= p)، جنسیت (0/033= p)، شغل پدر (0/020= p) و شغل مادر (0/001= p) تفاوت معنیدار وجود داشت. همچنین آزمون رگرسیون نشان داد جنس، سن و مادر شاغل از عوامل مؤثر در روحیه کارآفرینی دانشجویان میباشند (0/05>p).
نتیجهگیری: برنامهریزی با تمرکز بر روی دانشجویان مرد و دانشجویان با سن بالاتر میتواند روحیه کارآفرینی را در دانشگاه تقویت نماید. همچنین با توجه به افزایش تعداد دانشجویان دختر در دانشگاهها، ارتقاء ویژگیهای کارآفرینی و ایجاد انگیزه در آنان برای خوداشتغالی امری حیاتی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/4/18 | انتشار: 1401/9/29